Statement

Foto by Willem Besselink, on the right Regina Kelaita. @IPIHAN 2015

The studio of Pim Palsgraaf (1979) is located in the industrial section of Rotterdam.
His love-hate relationship to this environment is fundamental for his art work. In the “Multiscape” sculptures he shows the outgrowths of urban architecture. Comparable to tumours of urban growing he drapes found objects on taxidermy animals to symbolize the contrary of culture and nature.
The city seems to overcome the animal and to bring it to its knees. His paintings reveals us the clandestine interior of cities. Deserted rooms, damp corridors and ceilings in danger to collapse at
any time show his weakness for urban decline, for the natural environment of men slowly sinking into oblivion.

Het atelier van Pim Palsgraaf (1979) ligt in het hart van het Rotterdamse industriële centrum. Het is de haat – liefde verhouding met zijn omgeving die de basis vormt voor zijn werk. De ‘Multiscape’ sculpturen ademen stedelijkheid. Het lijken tumoren van ongestructureerde stedelijke groei, die letterlijk gedragen worden door opgezette dieren en andere gevonden objecten. Palsgraaf toont in zijn werk de tegenstelling tussen cultuur en natuur. De stad neemt de natuur over. Het tempo waarin de verstedelijking voortschrijdt doet sommige dieren door hun poten zakken.
In tegenstelling tot de sculpturen zijn de schilderijen gebaseerd op de inwendige stad. Lege ruimtes, oude gangen en plafonds die op het punt staan in te storten tonen de fascinatie voor verval. Het verbeeldt de erosie van de stad, het ‘natuurlijke’ domein van de mens dat in vergetelheid raakt.